Mladí platí až trojnásobek: Jak věk a bezeškodní jízda ovlivňují cenu povinného ručení

Olda Svoboda    Redakce  •   před 12 dny   

20.000 za povinné ručení pro teenagera? I tak může vypadat pojistná smlouva s mladým rizikovým řidičem. Jak takovou cenu snížit o desítky procent bez okleštění zásadních parametrů?

Rozdíly v cenách povinného ručení mohou být obrovské a propast se bude jen zvětšovat. Devatenáctiletý řidič může platit i více jak trojnásobek toho, co zkušený šedesátník s čistou historií. Věk hraje poměrně zásadní roli především proto, že tím nejzásadnějším faktorem zůstává bezeškodní jízda a délka pojištění. Kdo ví, jak systém funguje, ušetří tisíce ročně – kdo ne, platí pojišťovně zbytečně.

To se mám vážně detailně ponořit do složité problematiky povinného ručení abych ušetřil pár tisíc ročně? Nemusíte, rádi to uděláme za vás!

Historie bez nehod / věk řidiče

Pojišťovny odměňují dlouhou bezeškodní jízdu slevami až v desítkách procent. Mladý řidič s čistým záznamem a dobře nastaveným povinným ručením může mít výhodnější smlouvu než starší, který se v posledních letech stal účastníkem dopravní nehody.

ScénářVěk řidičeDoba bezeškodní jízdyZákladní sazba (bez bonusu)Sleva / bonus (%)Výsledná cena
A – mladý, čistý22 let5 let bez nehody15 000 Kč– 25 % (5 × 5 %)11 250 Kč
B – střední věk, nehody45 let0 let bez nehody / předchozí nehody10 000 Kč+ 20 % (malus)12 000 Kč
C – starší, dlouhý bonus60 let10 let bez nehody9 500 Kč– 50 % (maximální bonus)4 750 Kč
D – mladý, krátký bonus24 let2 roky bez nehody14 000 Kč– 10 %12 600 Kč
E – zkušený, s mírnou přirážkou50 let8 let bez nehody8 000 Kč– 35 %5 200 Kč

Místo bydliště a typ auta ovlivňují cenu

Obyvatel Prahy zaplatí za stejné auto výrazně víc než řidič z menšího města. Rozhoduje i motor a hmotnost – sportovní modely nebo těžká SUV jsou většinou pojišťoven oceňovány jako rizikové. 

Ale pozor. pojišťovny v ČR se neřídí přímo názvem obce, ale pracují s PSČ. Nastávají tak kuriozní situace, kdy váš soused může při stejných podmínkách platit o několik tisíc korun méně, protože již nespadá do drahé pražské lokality, byť bydlí jen o pár desítek metrů dál, tedy na jiném PSČ.

Bonus–malus: jak nezaplatit „daň z neznalosti“

Bonus (pozitivní) a malus (negativní) se mezi pojišťovnami standardně přenáší při jakékoli změně pojistky. Škodní průběh je ověřován v databázi ČKP, takže klient obvykle nic nedokládá. Potvrzení o bezeškodním průběhu (od stávající pojišťovny, případně ČKP) však dává smysl – při neobvyklých sporech i při případném vyjednávání ceny.

Převod bonusu na někoho jiného?

Převod bonusu u smlouvy o povinném ručení (slevy za bezeškodní průběh) na jinou osobu jak v rámci rodiny, tak mimo ní, již není možný. V minulosti tato možnost existovala, nicméně byla v roce 2020 zrušena Českou kanceláří pojistitelů. 

Ve stručnosti: Bonusy se vždy vážou na konkrétního pojistníka (rodné číslo nebo IČO), ne na vozidlo. Převod bonusu na jinou osobu tedy NENÍ možný!

Převod bonusu na jiného řidiče či na druhé vozidlo není běžnou praktikou, ale existuje. Jde o obchodní politiku některých pojišťoven, které tento transfer umožňují v rámci jedné domácnosti (manželů) nebo programů typu „druhé auto“. Mnohé pojišťovny však nikoli. Podmínky se pak zásadně liší. Vliv může mít kategorie vozidla, shodné bydliště, SJM, interní limity. Nechte tyto složitosti na nás, vše zařídíme zdarma.

Co z toho plyne?

Po změně pojišťovny je nutné ověřit, že se bonus skutečně načetl. Pokud uvažujete o „převodu bonusu“ v rodině, je potřeba mít přehled o konkrétních programech a jejich podmínkách a parametrech. Rádi vám pomůžeme využít všech dostupných možností, které česká legislativa umožňuje.

Chci nejlevnější pro mladého řidiče