Totální škoda u elektromobilu se v tuzemsku posuzuje podle ekonomického kritéria, tedy porovnáním nákladů na opravu vs. aktuální tržní hodnoty vozu (obvyklé ceny). Pokud náklady na opravu překročí stanovené procento hodnoty vozu, pojišťovna auto vyhodnotí jako totální škodu a vyplatí pojistné plnění snížené o hodnotu zbytků (tzv. vrak).
U elektromobilů, zejména Tesly, jsou opravní náklady výrazně vyšší, protože:
- baterie může stát i 40–60 % hodnoty vozu,
- originální díly a opravy vyžadují specializovaný servis,
- práce spojená s demontáží a diagnostikou je časově i finančně náročnější.
To vede k tomu, že i při relativně malém poškození může být oprava ekonomicky nerentabilní, takže pojišťovna vyhodnotí škodu jako totální – u Tesly se to stává častěji než u spalovacích vozů.
Jak to řeší jednotlivé pojišťovny v ČR
Pokud pojištění vaší Tesly nebo jiného elektromobilu svěřite do našich rukou, nemusíte nic z toho řešit, o vše se postaráme my. Vybereme tu nejvhodnější pojišťovnu a vyjednáme u ní to nejlevnější povinné ručení a optimalizované havarijní pojištění včetně adekvátních pojistných limitů. Takto k totálním škodám při autonehodě přistupují české pojišťovny.
Pojišťovna |
Procento hodnoty pro totální škodu |
Specifika u elektromobilů |
Kooperativa |
80 % |
Vyžaduje posudek stavu baterie, vrak prodává přes vlastní aukci |
Allianz |
75 % |
Aktivně zohledňuje cenu baterie, preferuje autorizované servisy |
ČSOB Pojišťovna |
70 % |
Rychlejší proces u EV, možnost přímé výplaty klientovi |
Direct |
80 % |
Nabízí klientovi možnost odkupu vraku za zvýhodněnou cenu |
Uniqa |
75 % |
Kontrola u specialistů, vyžaduje fotodokumentaci baterie |