Povinné ručení pro teenagery: Ušetříme vám až 60 % díky vyjednávání s pojišťovnou
Ceny povinného ručení rostou a mladí řidiči – včetně teenagerů – jsou pojišťovnami považováni za nejrizikovější. Je to dáno především nulovou řidičskou historií a doposud "nenačtenými" bonusy za bezeškodní jízdu. Výsledkem jsou mnohdy extrémně vysoké sazby za roční smlouvu, které však umíme výrazně zkrotit (až o 60%) chytrou kombinací správně nastavených limitů, důsledného srovnání nabídek, vyjednáváním s pojišťovnou a využitím moderních telematických programů.
Některé pojišťovny pak dokáží bezpečnou a plynulou jízdu ocenit slevami až kolem 25 %. Zapomeňte na zastaralé online kalkulačky. My za vás srovnáme ty nejvýhodnější nabídky a případnou slevu vyjednáme přímo u pojišťoven bez kompromisů na limitech a pojistném krytí.
Viz naše orientační kalkulačka. Liší se podle věku, stávajících bonusů/malusů, modelu vozidla a objemu motoru a regionu. Ten samý řidič s tím samým profilem může pouhou změnou pojišťovny ušetřit vyšší tisíce korun ročně. Teenageři v některých lokalitách - zejména pak v Praze, Brně a dalších velkých městech (pojišťovny naceňují podle PSČ vašeho bydliště) - pak zvolením správné pojistky, nastavením optimálních limitů a vyjednáním individuálních podmínek uspoří více jak 50% z povinného ručení.
Obvyklý růst bonusu za bezeškodní průběh pojištění je kolem 5 % za rok pokud v daném časovém horizontu nezpůsobíte žádnou škodu (dopravní nehodu). Nastřádaný bonus sám o sobě snižuje povinné ručení u mnohých pojišťoven o 50–60 %. I drobná nehoda vám „sebere“ měsíce bezeškodního průběhu a může zdražit pojistné.
Co vás zajímá | Fakt |
---|---|
Růst bonusu za jízdu bez nehody | ≈ 5–10 % za každých 12 měsíců bezeškodního průběhu |
Typický strop bonusu | 50–60 % po ~7–10 letech bez nehody |
Co se stane po nehodě (malus) | Odečet zpravidla 24–36 měsíců bezeškodní doby (u některých tarifů i více) |
Kdo eviduje bonus/malus | Centrální databáze Bonus/Malus (ČKP), data dodávají pojišťovny |
Minimum v ČR je 50/50 mil. Kč a jedná se o rozumný základ. Vyšší limity (např. 100–300 mil.) zvednou cenu mírně, ale zásadně chrání při vážných škodách kdy může dojít k vysokým škodám na zdraví a majetku zúčastněných. Některé pojišťovny se mlladých řidičů obávají více a při vyšších pojistných limitech zdražují celkovou pojistku více. Proto je tak důležité nechat si porovnat povinné ručení od někoho, kdo je schopný s pojišťovnami vyjednávat.
V ČR ne – od 1. 10. 2024 ji policie a další orgány ověřují online. Do zahraničí (od 1. 1. 2025) stačí zelená karta v PDF (můžete ji mít uloženou třeba v mobilu). Vše se tak usnadňuje a situace, kdy byl někdo pokutován za to, že mu zelená karta od pojišťovny ležela doma, nebo že jste v peněžence nosili 3 roky prošlou - byť řádně platíte povinné ručení - se tak mění.
Mladí mají levnější povinné ručení pouze tehdy, pokud pro pojišťovnu prokazatelně snižují riziko – a to lze dokázat kombinací několika způsobů najednou. Níže jsou ty nejzásadnější faktory, které s cenou skutečně hýbou, a proč.
-
Čistý škodní průběh (bonusy)
Každý měsíc bez nehody přidává do centrální databáze ČKP „bezeškodní dobu“, z níž pojišťovny počítají bonusy. Delší bezeškodní jízda = nižší sazba; malus po nehodě cenu naopak zvedá. Bonus/malus se eviduje na pojistníka a pojišťovny data berou z databáze ČKP. -
Méně rizikové auto (objem/výkon, třída vozu)
Slabší a méně výkonné vozy jsou stále z pohledu sazeb levnější. Pojišťovny explicitně zohledňují výkon/objem motoru a typ vozu při kalkulaci ceny. Dle jejich dat stále platí, že výkonnější (silnější) a těžší vozy napáchají více škody a bývají spojování s rizikovějšími řidiči. -
Telematika: „jezdím bezpečně a pozorně“
Pokud mladý řidič použije telematiku (aplikace nebo jednotka) a dlouhodobě jezdí klidně, včas brzdí a plynule reaguje na situace, může získat výrazný cashback/slevu – v ČR až cca 10–40 % podle skóre jízdy a rizikovosti. Mnohdy stačí nainstalovat aplikaci, která bude stále aktivní, pozná, že řídíte a bude analyzovat a v reálném čase vyhodnocovat vaši jízdu. -
Kde bydlíte a jezdíte (regionální riziko)
Ve velkých městech je povinné ručení dražší kvůli vyšší škodovosti; Praha vychází dlouhodobě nejdráže, menší města levněji. Mladý řidič z „klidnějšího“ regionu tedy zaplatí méně než vrstevník z Prahy. Stále tu ale není tak silný důraz na lokalitu jako například v USA, kde pojišťovny pracují s velkým množstvím dat. -
Věk a zkušenosti – ale trend se může zlepšovat
Dvacetiletí platí v průměru víc, protože statisticky častěji bourají. Průměr pro 20leté byl uváděn kolem 7 600 Kč/rok. Současně ale novější data ukazují, že u mladých (L17 s mentorem, prevence) se nehodovost postupně zlepšuje – a to v případě některých pojišťoven sráží sazby dolů.
Jak může teenager nebo mladý řidič snížit svou roční sazbu povinného ručení o desítky procent, aniž by musel roky čekat na vlastní bezeškodní průběh? Můžete využít legálního triku s pojistníkem a provozovatelem. Tím, že do smlouvy zahrnete bonusy zkušeného rodiče, okamžitě a prokazatelně eliminujete svůj rizikový profil v očích pojišťovny. Tato chytrá kombinace může srazit vaši sazbu o 30 % až 60 % hned první rok. Pomůžeme vám u pojišťoven vyjednat ty nejvýhodnější podmínky, stačí napsat.